Kezdetek
1991 októberében az Evangéliumi Pünkösdi Közösség főiskolát indított abból a célból, hogy pünkösdi környezetben neveljen és képezzen fiatalokat az Úrnak való szolgálatra. Az EPK Bibliai Főiskolájának első évfolyama a délnyugat-magyarországi Kadarkút nevű községben indult. A következő évben a főiskola Budapestre költözött. 1992 és 1997 között az Evangéliumi Pünkösdi Közösség központi épületében tartotta óráit. A kezdeti időkben nagy segítséget jelentett, hogy az ICI Alapítvány – Nemzetközi Levelező Intézet hozzájárult tananyaga ingyenes használatához.
Új épület
A Bibliai Főiskola 1997 decemberében költözött egy XVIII. kerületi esztétikusan felújított épületbe, s jelenleg is ez a főiskola székhelye. Ez az épületkomplexum ad otthont az irodáknak, a tantermeknek, a könyvtárnak, a konyhának, az étkezőnek, az imateremnek, valamint a férfi és női kollégiumi szobáknak.
1997 és 1999 között erőfeszítéseket tettünk a főiskola tananyagának korszerűsítésére és a képzés tudományos színvonalának emelésére. Az intézmény 1999 óta a Pünkösdi Teológiai Főiskola nevet viseli.
Fejlődés az új évezredben
Az új évezred beköszöntével némileg új irányt kapott a főiskola fejlődése. Bár továbbra is igyekezett megtartani és továbbvinni az elért tudományos eredményeket, mely főként a tanárok képzésében, és a tananyag továbbfejlesztésében nyilvánult meg, fő hangsúlyt a hallgatók szolgálatba való bevonása kapott. Sorra alakultak a különböző missziócsoportok, melyek egyrészt körülöttünk levő valós szűkségeket céloztak meg, úgymint hajléktalanok, rabok, vakok, kórházak és egyebek, másrészt kiváló alkalmat nyújtottak a hallgatóknak, hogy az órákon elsajátított elméleti tudást gyakorlatban tegyék ténylegesen személyiségük részévé. Sikerült így elérni, hogy a diplomázott hallgatók 70 %-a különféle szolgálati területeken munkálkodik országszerte.
- A 2002-es évtől kezdődően ugrásszerűen megnőtt az igény a PTF levelező tagozatú képzése iránt. Bár a fokozott megterhelés igen nagy kihívás elé állította a főiskolát, annak sikerült megfelelni.
- 2003 őszén a PTF-en bevezetésre került a kreditalapú képzés, mely egyrészt rugalmasabbá teszi a tanulmányokat, másrészt könnyebb átjárhatóságot biztosít különböző tanintézmények között.
- 2006-ban az Európai Unió felsőoktatási stratégiájának adaptálásaként jelentős változások álltak be a magyar felsőoktatási törvényben is. Ennek következtében a PTF mélyreható változásokon ment át, amelyek növelik az oktatási tevékenységének és szolgálatának hatékonyságát. Az alapképzés keretében a hallgatók három év alatt szerzik meg a képzés akadémiai részét. A képzés maga sokkal gyakorlatorientáltabb lett – a hallgatók szolgálata immár beleszámít a képzési keretbe, és az előírt kreditszámba. A három éves tantermi oktatás után a hallgatók 2+5 hónapos legáción vesznek részt, ami teljes idejű gyülekezeti vagy egyéb missziós szervezetnél végzett szolgálatot jelent. Ezzel a három év alatt megszerzett teológus végzettségüket lelkészi képesítéssel egészítik ki. Kemény munka eredményeként a kurzusok még hatékonyabbak lettek a 21. századi keresztény munkások felkészítésére.
- 2007-ben jelentős fejlesztésként elindítottuk a Hallgatói Információs Rendszert, ami a teljes körű hallgatói ügyintézést is elektronikus formában teszi lehetővé.
- 2008-ban a PTF újabb 6 éves időtartamra kapott államilag elismert, akkreditált minősítést.
- 2009-ben szakirányú továbbképzési szakokkal bővítettük az intézmény képzési spektrumát, és elindította az Online Bibliaiskolát, ami professzionális távoktatási programként segíti a kereszténység iránt érdeklődők képzését illetve a gyülekezetek lelkimunkás-képzését. Ugyanettől az évtől a PTF saját teológiai lapjaként szerkeszti a Pünkösd.ma magazint, illetve távoktatási programot indított útjára a főiskolai képzések segítésére.
- 2012-ben a PTF Teológia MA-képzés indítására vonatkozó beadványát a MAB plénuma támogatta, így 2012 szeptemberében elindult az első MA évfolyam. A képzés feltételeinek megteremtése érdekében számos új oktatóval bővült az oktatói kar.
- 2012-ben az OH bejegyezte a PTF egyéves szakirányú továbbképzését, amely Evangelikál lelkipásztor végzettséget nyújt.
- 2012-ben megalapítottuk kutatóintézetünket a PTF-en folyó kutatási tevékenységek összehangolására, hatékonyabbá tételére, szervezeti integrálására.
- 2014-ben a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság vizsgálatai eredményeképpen 2019. december 31-ig meghosszabbította intézményünk akkreditált minősítését.
- 2015-ben elindítottuk a „Keresztény szemléletű coaching és vezetés” szakirányú továbbképzési szakot. 2015 nyarán a Tanulmányi Osztály a megszokott helyéről a szomszéd, de nagyobb terembe költözött, ahol egy gyönyörűen felújított környezetben dolgozhatnak az adminisztratív munkatársak és intézhetik ügyeiket a hallgatók. Az új iroda nagysága lehetővé tette, hogy a gazdasági vezető külön helyiségben zavartalanul végezhesse munkáját.
- 2016-ban az intézmény kutatási és publikációs tervet fogad el a magyarországi pünkösdi történelem kutatásra és könyvkiadásra. Ennek eredményeképpen az év végén megjelenik az első magyarországi pünkösdi történelmet bemutató mű. Alacsony belépési küszöbű moduláris hitéleti képzések indítása kezdődik. A teljes oktatási szárny klimatizálása megvalósul valamint új utcai kerítést kap az intézmény.
- 2017-ben a PTF coaching képzéséhez ICF bizonyítvány megszerzését is lehetővé teszi. A teljes épület új, 3 rétegű üvegezéssel ellátott nyílászárókat kap.
- 2018-ban az intézmény elindítja a Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó szakirányú továbbképzést. A PTF lefordítja és kiadja a Pünkösdiek Magyarországon kötetet fizikai és ebook formátumban angol nyelven is, Pentecostals in Hungary címmel. Tanulmánykötet szerkeszt és ad ki, Hit és hatalom címmel. Ebben az évben a teljes hőtermelő rendszert az elérhető legkorszerűbbre cseréli.
- 2019-ben legfontosabb prioritásként kezeli az intézmény, hogy szeptember elsejétől hibrid módszerrel (online + tanterem) végezhesse az oktatást. Ennek kiépítése, módszertanának kialakítása és szabályzatokkal történő behatárolása történik meg. Minden tanterem teljes online oktatásra alkalmas eszközökkel kerül felszerelésre valamint az ehhez szükséges alkalmazások konfigurálása és tesztelése is sikeresen befejeződik. Az oktatás hibrid módszerrel kezdődik meg a tanévben.