Michael Klessmann, Prof. emeritus, Dr. theol.
Teológiai tanulmányok után különböző továbbképzések pasztorálpszichológiában, Gestalt-terápiában és szupervízióban Németországban és az USA-ban. Sok éven át volt lelkész a betheli pszichiátriai klinikán és a klinikai lelkigondozói képzés (KSA/DGfP) szupervizora az ottani lelkigondozói intézetben. A gyakorlati teológia professzora a wuppertali Kirchliche Hochschule Wuppertalban. Nyugdíjas 2008 óta, Berlinben él. Számos publikáció a pasztorálpszichológia, a lelkigondozás és a szupervízió témakörében. Legutóbbi kiadványa: Verschwiegene Macht. Figurationen von Macht und Ohnmacht in der Kirche. A hatalom és a tehetetlenség alakzatai az egyházban. Göttingen 2023.
Korreferátumok az előadás témájához
Dr. Németh Dávid, a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának emeritus professzora, a Valláspedagógiai és Pasztorálpszichológiai Tanszék volt vezetője.
Dr. Joób Máté, evangélikus lelkész, lelkigondozó, habilitált egyetemi docens (Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet).
Referátumok a konferencia témájához
Dr. Kovács Szabolcs, teológus, református lelkész, egyetemi oktató a Babes-Bolyai Tudományegyetem Református Tanárképző és Zeneművészeti Karon.
Az erdélyi protestáns pasztorációs szakképzés és szolgálatvégzés néhány aspektusa
„Ha ugyan felöltözötten is mezíteleneknek nem találtatunk!” (2 Kor 5, 3)
Erdélyi protestáns körökben elterjedt nézet, hogy a lelkészek többfunkciós szerepkörrel működnek a maguk közösségében. Az ilyen és hasonló segítői szolgálatok – gyakran szentírási tekintéllyel is alátámasztott nézetek – nem annyira ártatlanok, mint amilyennek tűnnek. Kinek, minek a képére és hasonlatosságára vezetjük, alakítjuk közösségeinket, képezzük ki segítőinket? Képességeink nagyszabású alá- vagy túlbecslése a szolgálatvégző szakmaiságát és munkavégzését befolyásolja. Melyek az erősségeink? Melyek a vakfoltok?
Ungvári Csaba
Dr. Krasznay Mónika, görögkatolikus teológus, pasztorálpszichológiai lelkigondozó. A Pünkösdi Teológiai Főiskola docense, a Pasztorálpszichológia tanszék vezetője.
Az univerzum egysége, a valóság konstruálása és az objektivitás illúziója?
“Ha bennem maradtok, és tanításom is bennetek marad, akkor bármit akartok, kérjetek, és megkapjátok.” (Jn 15, 7)
Kutatásomnak a (főként kérő) imádság, s ezzel összefüggésben az embernek Istenhez és a valósághoz való kapcsolódása a kiindulópontja. Ennek kapcsán három fő témakört járok körül: az univerzum egysége, a valóság mibenléte, konstruálása és az objektivitás kérdései. A pasztorálpszichológia önmeghatározásához tartozó multidiszciplinaritás és integritás e három témakör kapcsán a kvantumfizika, pasztorálpszichológia, teológia, filozófia, pszichológia és rendszerszemlélet találkozásában jelenik meg. Közvetett módon a multiperspektivitás és integritás fontosságára kívánom a figyelmet felhívni.
Farkas Júlia, a Pünkösdi Teológiai Főiskola adjunktusa, gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó képzésben, családkonzulensi és pasztorálpszichológiai szakreferens képzésekben oktat.
és
Kátainé dr. Lusztig Ilona, a Pünkösdi Teológiai Főiskola docense, képzésvezető, gyermekvédelmi specializáció felelős
A kihívások relevanciája a gyermekvédelemre nézve
A köznevelési intézményrendszert nagy kihívás elé állítja az iskolai zaklatás (bullying) megjelenése és gyakoribbá válása. Ezen túlmenően, a gyermekjóléti észlelő- és jelzőrendszerre is egyre növekvő feladatok hárulnak ezekben az esetekben. 2018-tól pedig új gyermekvédelmi szakemberek, az iskolai és óvodai szociális segítők, tevékenykednek az intézményekben. Az előadásunkban egyrészt arra keresünk választ, milyen lehetőségei vannak a különböző terepeken dolgozó szakembereknek a segítő közreműködésre, másrészt pedig a gyermeki vulnerabilitás kérdéseinek releváns aspektusaira mutatunk rá.