CSALÁDBIOGRÁFIAI REKONSTRUKCIÓ – A KÉPZŐCSOPORTOK HOZZÁTARTOZÓIVAL

  • április 25, 2022
  • Tanulmányi hírek
CSaládbiográfia-1

Dr. Krasznay Mónika, főiskolai docens

Családbiográfiai rekonstrukció

A Családkonzulens / Családterapeuta szakirányú továbbképzésünk két éve alatt minden képződő számára szükséges egy, ún. családbiográfiai rekonstrukció. Ez egy olyan önismereti és személyiségfejlesztő rendszerszemléletű módszer, amely a neves szakember, Virginia Satir (1916 – 1988) módszerén alapszik, s amelynek során nagyobb rálátást nyerhetünk az életünket sokszor már csak tudattalanul befolyásoló többgenerációs örökségeinkre. Egy kiválasztott kérdés mentén vizsgálva és feldolgozva ezeket az örökségeket, esélyt kaphatunk azok konstruktív kezelésére, átkeretezésére (refraiming), szükség esetén a tőlük való elbúcsúzásra.

Csoportfoglalkozás a PTF Családkonzulens / családterapeuta képzésének hallgatóival és családtagjaikkal

A munka alapvetően két nagy részből áll:

  • egy hosszú, több hetes, akár hónapos otthoni készület, amelynek során
  • családunk tagjaival, rokonainkkal, generációkra visszamenőleg interjúkat készítünk: adatokat, történeteket gyűjtünk;
  • az így összegyűjtött információk alapján megrajzoljuk a családfát, a genogramot, amely áttekinthető ábrán szemlélteti a családi kapcsolatainkat;

családkereket készítünk: egy papírra középre egy körrel jelöljük magunkat, és a körtől kifelé mutató nyilakat rajzolva, azokra ráírunk egy-egy olyan, életünket meghatározó mondatot, amelyet számunkra fontos családtagoktól, vagy akár családunkon kívül álló személyektől kaptunk.  Ezek az ún. „életre szóló útmutatók”. Ezzel gyűjtjük, tudatosítjuk és rendezzük a magunk számára ezeket élet-üzeneteket;

kapcsolati kereket rajzolunk: ezzel pedig a fontosabb személyes kapcsolódásainkat, valamint azok közelségét vagy távolságát is megjelenítjük.

A kapcsolati kerék, a családkerék középpontjában mi magunk állunk. 

  • A kapcsolati háló, amit szintén érdemes megrajzolni a készület során, már nem bennünket helyez a középpontba, hanem a családtagjaink kapcsolódásaira összpontosítva jeleníti meg egymáshoz való viszonyukat.

  • Lehet készíteni még ún. családi címert is, ha szeretnénk egy szimbólummal ábrázolni azt, ahogyan a mi nagy családunkra gondolunk.
  • A munka másik része már a képzőcsoportban történik:
  • a rekonstrukció főszereplője a fentebb ismertetett eszközök segítségével kb. 1 óra időtartamban bemutatja a családját. A bemutatás, és egyáltalán az egész munka szubjektív, a rekonstrukciót végző „szemüvegén” keresztül történik, néha a tényszerű információk interpretálása is, néha pedig kifejezetten hiányzó információk, adatok, tények tényleges ismerete nélkül. Ez azonban semmit nem von le a munka értékéből és „helytállóságából”, ugyanis a lényeg az, ahogyan az interpretáló azokat érzékeli, értelmezi, ahogyan ezek benne élnek!
  • Már maga ez az egy órás narratíva is sokszor egészen újszerű megvilágításba helyezi a családtörténetet, és azt, ahogyan ahhoz viszonyul a bemutató. (Erről a narratív pszichológiai irányzatokban részletesen is tájékozódhatunk.)
  • Ezt követi a teljes csoport bevonásával végzendő, a szobrozás módszerét (Virginia Satir) alapul vevő munka, a feldolgozás. A (csoporttagok által formált) szobrok beállítása, térbeli elrendezése, újra pozícionálása, stb.  egyrészt – hasonlóan a szimbólumokhoz – olyan mélyebb tartalmakat, érzéseket, érzelmeket is képesek megjeleníteni, amelyek a tudatos, verbális közlés számára nem lehetségesek. Másrészt esélyt adnak arra, hogy szó szerint: másképpen lássuk a helyzetünket, a családi erőviszonyokat, mintákat. Felfedezhetünk konstruktív befolyásokat is, ráláthatunk arra, hogy a destruktív hatásoktól képesek lehetünk távolságot tartani, és esélyt kapunk, hogy megláthassuk azok lehetséges és kívánatos átalakításának irányát. 

Természetesen, egy ilyen rekonstrukciónak, még ha több hónapnyi munka van is benne, nem lehet, és nem is célja az életünk teljes megváltoztatása, vagy egy adott probléma totális megszüntetése. Ezért kerüljük az abszolutisztikus kifejezéseket, a mindenhatóság, „csodamódszer” képzetét sugalló kijelentéseket.

Fontos még megjegyeznünk, hogy az ismertetett családbiográfiai rekonstrukció nem azonos a közismert(ebb) Hellinger-féle családállítással!

Csoportfoglalkozás a PTF Családkonzulens / családterapeuta képzésének hallgatóival és családtagjaikkal

A hozzátartozók is érintettek

Képzésünk során törekszünk időnként a közeli családtago(ka)t is bevonni, és sajátélmény által „informálni” arról a munkáról, amit egy  ilyen képzésben való részvétel jelent. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert a képzésünk döntő része integrált: az elmélet mindig önismerettel és gyakorlatorientált módon kerül átadásra, személyiségfejlesztés, szemléletformálás az egyik fő cél. Így az otthon lévő családtagok időnkénti bevonása szükséges ahhoz, hogy az egyik (a képződő) fejlődése ne jelentse a másiktól (családtag, házastárs) való „elfejlődést”.

Képzésünk résztvevői a saját családtörténetük bemutatásához és csoportban végzett feldolgozásához behívhatják hozzátartozóikat is, akik megfigyelőként, és a végén résztvevőként jelennek meg az adott családi rendszerben.  Eddig két olyan alkalom volt, ahol a férjek erre időt szánva, átmenetileg tagjai lettek képzőcsoportjainknak.  Őket már a korábbi Hozzátartozói nap (lásd: alább) révén ismerősökként köszönthettük!Egy másik olyan programunk, amelynek során rendszeres időközönként, félévente egy egész napra részeseivé válnak a képzőcsoportoknak a családtagok (házastársak, gyermekek is), a Hozzátartozói szakmai nap, amelyről egy korábbi cikkben már beszámoltunk.

Megosztom
Elküldöm

További cikkek, hírek

Coaching konferencia – 2023. november 23.

PROGRAM 2023.november 23. 9:00 – 9:30 Érkezés, regisztráció 9:30 – 9:45 Köszöntés – Bánki Lajos 9:45 – 11:15 Kákonyi Anett – Tekerjük fel a hangerőt, hogy meghalljuk a saját hangunk! 11:15 – 11:30 Szünet 11:30 – 12:30 Közös zenélés Morvay Judittal 12:30 – 13:30 EBÉDSZÜNET 13:30 – 14:30 Piczkó Katalin – A saját hangunkat akadályozó tényezők. 14:30 – 14:45 Szünet 14:45 – 15:30 Kerekasztal beszélgetés – Henderson Katalin, Körmendi-Seidler Zsófia PCC, Bozó Tamás, Pecze Dani PCC, Vargyas Miklós PCC  15:30 – 15:45 Zárás ELŐADÓK Kákonyi Anett MCC Business és Team Coach, Mentor Coach, Coach Oktató Gestalt Terapeuta ICF Magyar Tagozata

Elolvasom a cikket

Makovei Jánosra (1939-2023) emlékezünk

Makovei János és felesége kilenc éven át szolgált lelkipásztorként a Békési Élim Pünkösdi Gyülekezetben. Ezt követően az Úr határozott hívására több mint négy évet töltöttek a torontói Első Szeretet Magyar Pünkösdi Gyülekezetben. Hazatérésüket követően Fábián Attila, a Pünkösdi Közösség akkori elnöke felkérte a PTF munkájában való részvételre. Makovei János és felesége, Marika 1997 januárjától 2001 júniusáig dolgoztak lelkiismeretesen a Pünkösdi Teológiai Főiskolán. Makovei János az intézmény főigazgató-helyettese és gazdasági igazgatója volt. Szervezési, működtetési, személyzeti, gazdasági és pénzügyi feladatokat látott el. Ebben az időszakban történt a PTF épületének átalakítása, amiben feleségével együtt odaszántan dolgoztak. Makovei János vezetői feladatai mellett az oktatásban

Elolvasom a cikket

Az Ő dicsőségére – Diplomaátadó 2023. július 8.

114 hallgató zárta le sikeresen tanulmányait Magyarország harmadik legnépesebb teológiai intézményében. Július 8-án a tartotta a Pünkösdi Teológiai Főiskola 28. évzáró, diplomaátadó ünnepélyét. Az alkalmon résztvevő kb. 500 fő együtt ünnepelte a végzett hallgatók sikerét. Idén adhattuk át a 896. oklevelet, így jövőre már az ezredik hallgatóval örülhetünk együtt. Az első diplomaátadó (1995) óta szerzett összes oklevélről: a 896 végzett hallgatóból 491 hallgató kapott teológus diplomát, amelyből 244 fő lelkész, lelkipásztor végzettséget szerzett. Az utóbbi tíz évről: 257 hallgató szerzett BA vagy MA teológusi diplomát, közöttük 83 fő lelkészként végzett, valamint 26 fő további egy évet töltött valamelyik gyülekezetben lelkipásztori

Elolvasom a cikket

Diplomaátadó 2023. július 8.

A rektorhelyettesi beszéd Kedves végzett hallgató, vendégeink, szeretett kollégák és elnök testvér! Most a végzett hallgatókkal és közvetlen ismerőseikkel szeretném megosztani azt, hogy milyen célokat tűztünk ki Veletek. Rátok bízzuk annak megítélését, hogy ezeket mennyire sikerült elérni. Az első célunk az volt, hogy olyan közösségi élményben részesüljünk veletek, amely életre szóló változásokat hoz Nektek és Nekünk. Olyan találkozásokat teremteni egymással és Jézus Krisztussal, amelyek túlmutatnak a vallási közhelyeken. A Vele és az egymással való kapcsolódásban megtapasztalni azt a szinergiát, amelyben sokkal többet tanulunk annál, mint amit az oktató képes elmagyarázni. Egy olyan közösséget létrehozni, amelyben elkezdjük jobban érteni Teremtőnket, empatikusabban

Elolvasom a cikket

Ez történt a II. Nemzetközi Pasztorálpszichológiai Hallgatói Konferencián

Krasznay Mónika Az előzmények folytatása Idén június 27-28-án, a tervezetteknek megfelelően, megtartottuk Főiskolán Pasztorálpszichológia Tanszékének szervezésében a Pasztorálpszichológiai Hallgatói Konferenciánkat, 2021. tavasza óta ezúttal  már második alkalommal. Az elsőhöz hasonlóan ez a konferencia is, ha nem is nemzetek közötti, de nemzetközi volt, hiszen a meghívott és résztvevő előadók között köszönthettük idén csakúgy, mint két évvel ezelőtt a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem Református Tanárképző és Zeneművészeti Kar pasztorálpszichológiai képzésében résztvevő hallgatóit is. Pasztorálpszichológiáról – közösen Konferenciánk egyik célja az, hogy a pasztorálpszichológia hazai, illetve e szakterületet magyar nyelven művelők, tanulók szakmai közösségét hozzuk létre, akik egymást szakmailag gazdagítják és lelkileg erősítik, bátorítják.

Elolvasom a cikket

Tavaszi országjárás

Idén 12 gyülekezetbe látogattunk el a különböző PTF-es szolgáló csoportokkal. A látogatások elsődleges célja, hogy szolgáljunk a gyülekezetek felé és áldásul legyünk a számukra. Emellett „járulékos” áldásként ezek az alkalmak szolgálják a kapcsolatépítést, illetve a Főiskolánk népszerűsítését is. A csoportokban egyaránt részt vettek a hallgatók és az oktató kollégák is. Az idei országjárás témája: „Szenteljétek oda magatokat!” a Róm 12,1-2. A témaválasztást inspirálta az Asbury Egyetemen (USA) történt februári ébredés, ahol egy szokványos áhítat végén a diákokat megragadta az ÚR csendes, erőteljes és szent jelenléte. Csendesen énekeltek, imádkoztak magukért és felebarátaikért. Bűnbánatot tartottak és közbenjártak gyógyulásért. Éjjel-nappal folytatták az imádatot, egészen február

Elolvasom a cikket